Broliai Raitai: nuo dviračio iki lėktuvo

Brolių Raitų pavardę žino kiekvienas – būtent jie yra laikomi lėktuvo išradėjais. Tačiau tikrai ne kiekvienas žino, iš kur šie talentingi broliai sėmėsi idėjų ir su kokiomis kliūtimis kovojo savo kelyje į sėkmę. 1906 m. gegužės 23 d. broliai Raitai užpatentavo lėktuvą, tad 108-osios šio įvykio sukakties proga Jums plačiau papasakosime apie šių kelionių ir transporto revoliucionierių gyvenimą bei darbus.

56897_r

Skraidyklėmis susidomėjo dar vaikystėje

Vilburas ir Orvilas Raitai augo tvirtoje ir gražioje šeimoje, kurioje buvo ypač skatinama mokytis, ieškoti, bandyti. Jų tėtis buvo vyskupas, tad dažnai išvykdavo bažnyčios reikalais, tačiau jis visuomet rašė laiškus ir iš kelionių savo vaikams parveždavo įvarių dovanų, taip plėsdamas jų akiratį ir supratimą apie pasaulį. 1878 m. jis namo pargabeno gumele varomą sraigtasparnį ir tuomet septynerių Orvilas bei vienuolikmetis Vilburas tučtuojau ėmėsi gaminti šio žaisliuko kopijas – galima sakyti, jog tai buvo pirmoji nuoroda į jų ateities pasiekimus.

Makezine.com nuotr. Gumele

Makezine.com nuotr.
Gumele varomas sraigtasparnis.

Ilgas kelias iki lėktuvo

Broliai Raitai ne iš karto ėmėsi aerodinaminių bandymų. Susirgus motinai, vos vidurinę baigęs Vilburas atidėjo studijas koledže ir liko namie jos slaugyti, o Orvilas prarado susidomėjimą mokykla ir ėmėsi tyrinėti spausdinimo verslą. 1889 m. Orvilas metė mokyklą ir įkūrė savo spausdinimo krautuvėlę. 1890 m. Vilburas prisijungė prie savo brolio ir ėmėsi redaguoti savaitraštį „West Side News“, ir, šiam sulaukus šiokios tokios sėkmės, pradėjo leisti dienraštį „The Evening Item“. Vis dėlto, broliams nepavyko konkuruoti su didžiaisiais leidiniais, ir po keleto mėnesių jie grįžo prie senojo paprastų spausdintojų darbo.

 

1894 m. Vilburas ir Oliveris įsitraukė į Ameriką apėmusią dviračių beprotybę (tuomet dviratis buvo ypač madinga naujovė). Prie pajamų, gaunamų iš spausdinimo, jie prisidurdavo taisydami ir pardavinėdami dviračius. Kadangi ši sritis buvo ypač pelninga, ji greitai tapo pagrindiniu Raitų verslu – 1896 m. jie ėmė patys gaminti dviračius ir įkūrė „The Wright Cycle“ kompaniją. Įmonė padėjo jiems susikrauti nemažą kapitalą, tačiau brolių mintys jau sukosi aukščiau – jie svajojo ratus pakeisti sparnais.

Wright-brothers.org nuotr. Raitų dviračių taisykla

Wright-brothers.org nuotr.
Raitų dviračių kompanija.

Valdoma skraidanti mašina

Paskutiniais XIX a. metais, laikraščiai tiesiog mirgėte mirgėjo pasakojimais apie skraidančias mašinas, tačiau Vilburas ir Orvilas pastebėjo, jog visoms joms trūksta vieno elemento – valdymo galimybės. Ilgai svarsčius, kaip gebėjimą balansuoti ir valdyti dviratį perkelti į lėktuvą, 1899 m. Vilburas sumeistravo paprastą sistemą, kuri leido pasukti dvisparnio lėktuvo sparnus į kairę ir į dešinę, taip reguliuojant skrydžio kryptį. Broliai šią sistemą išbandė su aitvarais ir sklandytuvais.

 

Pirmi du bandomieji sklandytuvai (išbandyti 1900 ir 1901 m.) neparodė laukto rezultato – jie neturėjo pakankamos keliamosios galios ir nebuvo iki galo valdomi. 1901-1902 m. žiemą broliai vykdė eksperimentus, siekdami atrasti optimaliausią sparnų formą, ir, besibaigiant 1902 m. skrydžių sezonui, jų trečiasis sklandytuvas tapo pirmuoju visiškai kontroliuojamu lėktuvu. 1902-1903 m. žiemą, padedami mechaniko Čarlio Teiloro, Raitai sukūrė ir pagamino benzininį variklį, kuris buvo pakankamai lengvas ir galingas, kad galėtų varyti lėktuvą. Jie sukonstravo ir pirmuosius tikrus lėktuvo propelerius, ir taip buvo sukurtas funkcionuojantis, degalais varomas lėktuvas.

wright-brothers.org nuore2

Wright-brothers.org nuotr.
Bandomieji skrydžiai sklandytuvu pajūryje.

Staiga broliai Raitai pajuto konkurenciją. Smithsonian instituto sekretorius Samiulelis Lenglis irgi dirbo ties varomu orlaiviu, sukurtu nedidelio, nepilotuojamo „aerodromo“, sėkmingai skridusio 1896 m., pavyzdžiu. Dar didesniam Raitų nerimui, jie susidūrė su sraigto velenų ir oro problemomis, o tai suteikė laiko Lengliui dar pora kartų išmėginti savo lėktuvą 1903 m. pabaigoje. Abiems bandymams žlugus, Lenglis paliko šį tyrimų lauką Raitams. 1903 m. gruodžio 17 d. Vilburas ir Orvilas Raitai įvykdė pirmuosius ilgus, kontroliuojamus skrydžius savo varomu orlaiviu. Nors jų lėktuvui iki tobulybės trūko dar be galo daug, tačiau 1905 m. pabaigoje jie jau ore braižė „aštuonetus“ – Raitų skraidanti mašina (The Wright Flyer) tapo pirmuoju pasaulyje praktiniu lėktuvu.

 

Bandymai įtikinti pasaulį

Po 1905 m. skrydžių sezono, Ratai susisiekė su įvairių valstybių karinių industrijų bei verslo atstovais, siūlydami jiems skraidančią mašiną. Kai kurie atmetė pasiūlymą manydami, kad Raitai tėra apgavikai, kiti manė, jog ir patys gali pagaminti lėktuvą, jei tai sugebėjo dviračių mechanikai. Tačiau Raitai liko atkaklūs ir 1907 m. JAV armija paprašė lėktuvo, vėliau norinčiųjų brolių išradimo atsirado ir daugiau. Pagal užsakymą, Raitai nesunkiai pritaikė lėktuvą taip, jog jis galėtų „panešti“ ne tik pilotą, tačiau ir keleivį.

 

Tuomet broliai kuriam laikui išsiskyrė. 1908-1909 m. Vilburas lėktuvą demonstravo Europoje, o Orvilas liko JAV. Skrydžiai vyko sėkmingai iki vieno nelaimingo atsitikimo – Orvilas ore prarado propelerį ir lėktuvas sudužo, nusinešęs keleivio gyveybę. Orvilas išsisuko su lūžusia koja. Ši nelaimė nesustabdė brolių veiklos ir po keleto mėnesių Vilburas įvykdė parodomąjį skrydį Niujorke, stebint daugiau nei milijonui žmonių. Kvapą gniaužiantis išradimas sukaustė pasaulio dėmesį ir Raitai tapo didžiausiomis XX a. įžymybėmis.

Wright-brothers.org nuotr.

Wright-brothers.org nuotr.
Minia, susirinkusi pasitikti iš Europos grįžusių brolių Raitų.

Augant brolių šlovei, vis daugėjo lėktuvų užsakymų, tad Raitai įkūrė lėktuvų gamyklų bei pilotų mokyklų visame pasaulyje. Ir vis dėlto, viskas nebuvo taip paprasta – viešai pristačius lėktuvą, tapo lengva jį nukopijuoti, kai kurie taip ir padarė. Ir tai nebuvo vienintelė problema – publikai reikalaujant vis pavojingesnių akrobatinių skrydžių, daugėjo avarijų ir žuvusiųjų, be to, prasidėjo kovos teismuose dėl patentų. 1911 m. Raitų lėktuvas jau nebebuvo geriausias pasaulyje.

 

Ir vis dėlto, nieko nepaisant, iš brolių Raitų niekas neatims jų šlovės ir įspaudo žmonijos istorijoje. Jie ne tik išrado lėktuvą, kuriuo remiantis buvo sukurtos visos šiuolaikinės skraidymo mašinos. Jų išradimas pakeitė žmogaus požiūrį į pasaulį – lėktuvas sumažino atstumus ir praplėtė galimybių horizontus. Ką jau bekalbėti apie tai, jog išpildyta tapo amžina žmonijos svajonė – atsiplėšti nuo žemės paukščio skrydžiui.

 

Šia proga, kviečiame Jus kelionei danguje – dovanokite savo brangiesiems ir sau nepakartojamus įspūdžius ir laisvės pojūtį:

 

Skrydžiai lėktuvu

 

Comments

comments